Stäng
Tillbaka till nyhetslistan

Nytt toppresultat i undersökning om företagsklimatet

Publicerad 2024-04-24 kl 15:46

Foto: TA Fotografi

I Sveriges Kommuner och Regioners årliga mätning av företagsklimatet ökar Svedala kommuns totalbetyg för fjärde året i rad. Nöjd-kund-index (NKI) ökar från 76 till 79 vilket är vårt högsta betyg någonsin. Detta gör att vi nu ligger väldigt nära resultatkategorin ”Mycket högt” i undersökningen totalt sett.

Servicemätningen ”Insikt – Öppna jämförelser: företagsklimat” av Sveriges Kommuner och Regioner är en av flera insatser som Svedala kommun gör för att utvärdera och utveckla företagsklimatet. Det fina resultatet för 2023 innebär också att vi stiger rejält i rankingen:

• Vi går från plats 87 till 51 i Sverige. Totalt medverkar 242 av landets 290 kommuner i undersökningen.
  • Vi går från plats 16 till 10 i kategorin ”Pendlingskommun nära storstad” där 41 kommuner ingår.
  • Vi går från plats 12 till 6 bland Skånes 33 kommuner.

– Ett av våra fyra målområden denna mandatperiod är ”Attraktiv Näringslivskommun”. Att redan i år kunna nå detta resultat i undersökningen är mycket glädjande för oss förtroendevalda och vi är stolta över arbetet kommunens medarbetare levererat. Nu fortsätter vi arbetet tillsammans med näringslivet för att nå hela vägen, säger Erik Stoy (M), kommunstyrelsens ordförande.

Många glädjeämnen i resultatet

I undersökningen har en enkät skickats till företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret 2023. Här mäts kommunens myndighetsutövning och service inom sex områden – brand, bygg, miljö, markupplåtelse, livsmedel och servering.

Glädjeämnena är många i årets resultat. Jämfört med 2022-års mätning ger företagen Svedala kommun högre betyg i inte mindre än fem av de sex serviceområdena, flera ökar dessutom rejält. Det är bara livsmedel som tappar jämfört med året innan, dock väldigt lite. Trots tappet ligger livsmedel kvar i den högsta resultatkategorin ”Mycket högt”. Där placerar sig även brand, markupplåtelse och servering.

– Att fyra av sex myndighetsområden ligger i resultatkategorin ”mycket högt” är roligt och ett bra kvitto på vårt hårda arbete. Dessutom fortsätter vårt totala NKI att öka flera år i rad. Vi vill ge Svedala kommuns företagare bästa möjliga service, och detta resultat visar att vårt arbete gör skillnad. Och vi kommer inte att sluta här – resan fortsätter, säger kommundirektör Johan Lundgren.

Kommunens samhällsbyggnadschef Mathias de Maré vill passa på att lyfta fram medarbetarnas fina arbete.
– Vi känner en stor stolthet i organisationen över detta resultat och glädje över att det arbete vi lägger ner, för att ge god service i vår myndighetsutövning, syns i denna mätning. Det är ingen enkel uppgift men här har alla bidragit positivt och gjort stor skillnad i arbetet mot vårt gemensamma mål. Det är inspirerande och imponerande att se hur alla våra medarbetare aktivt arbetar för att uppnå en god dialog med vårt näringsliv och våra medborgare.

134 företag har svarat på enkätundersökningen vilket är rekord för Svedala kommun. Det ger en svarsfrekvens på 62 procent, en ökning med 7 procentenheter sedan 2022.

Mer information om Sveriges Kommuner och Regioners servicemätning ”Insikt – Öppna jämförelser: företagsklimat”

Sidansvarig: Daniel Bramsell