Till dig som vill bygga i Sjödiken eller Bjeret

Bygg och miljö
registrator.bmn@svedala.se
Drop-in: Onsdagar kl 15-17 (v. 25 - 33, kl 15-16.30)

Områdena Sjödiken och Bjeret strax norr om Svedala tätort har i Svedala kommuns översiktsplan utpekats som områden där tillväxten ska vara restriktiv. All ny bebyggelse ska även medföra mervärde för byarna och värna om deras lantliga identitet. Översiktsplanen antogs av kommunfullmäktige 28 november 2018 och fick laga kraft 11 mars 2020. Anledningen till att utbyggnaden här ska vara restriktiv är bland annat för att det saknas tillräcklig teknisk försörjning av kommunalt VA (vatten och avlopp). Här följer en beskrivning av vilka begränsningar som finns för dagvatten.

Dagvatten

I området finns inget kommunalt omhändertagande alls av dagvatten. Detta innebär att varje fastighetsägare måste ta hand om dagvattnet inne på den egna fastigheten. Hur lätt det är att ta hand om dagvatten beror på många olika parametrar, bland annat jordartens beskaffenhet, höjdskillnader i landskapet topografi och grundvattennivå. Marken är på stora delar av området mycket låglänt och grundvattennivån är väldigt hög på sina ställen, vilket gör det svårt att ta hand om dagvattnet inom den egna fastigheten.

Publicerad 2023-01-04 kl 09:05
Sidansvarig: Annika Lundh